Inwoners van het aardbevingsgebied moeten veilig kunnen wonen, werken en leren. Daarom onderzoekt en versterkt Nationaal Coördinator Groningen (NCG) gebouwen. Dat doen we met aandacht en respect voor bewoners en het gebied. Zo werken we samen aan een sterk, aantrekkelijk en duurzaam Groningen. Voor nu en in de toekomst.
Onze versterkingsopgave is uniek in de wereld. Nergens anders worden gebouwen op deze schaal preventief versterkt. Dit kan grote impact hebben op de eigenaren en bewoners van deze gebouwen. In ons werk stellen we de beleving van ‘de bewoner’ centraal. Een persoonlijke aanpak, waarbij we steeds luisteren en kijken wat de bewoner nodig heeft en wat we als organisatie beter kunnen doen. Ons werk is ingewikkeld, uitdagend en staat in de schijnwerpers van politiek en media.
Wil jij bijdragen aan een sterker Groningen? Kom werken bij NCG en sluit je aan bij ruim 900 deskundige en veerkrachtige professionals met een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Ontdek uiteenlopende rollen als bewonersbegeleider, projectmanager, jurist, controller, communicatieadviseur of bouwkundig toezichthouder. Bij ons groei je niet alleen als professional, maar ook als mens.
De afdeling Bestuurszaken in Den Haag, vervult een brugfunctie tussen NCG in Groningen en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en andere betrokken organisaties in Den Haag. De medewerkers van Bestuurszaken hebben intensief contact met hun collega’s in Groningen. Daardoor is het mogelijk zorg te dragen voor bestuurlijke afstemming en samenwerking met ‘Den Haag’. Ook zorgt deze afdeling ervoor dat knelpunten in de versterkingsoperatie waar nodig op de Haagse agenda belanden. En dat aandachtspunten vanuit Den Haag afgestemd worden binnen NCG.
De afdeling Communicatie adviseert, ondersteunt en faciliteert management en medewerkers van NCG in de communicatie met interne en externe stakeholders. Bij dit laatste kunt u denken aan bewoners, gemeenten, woningbouwcorporaties, aannemers en ingenieursbureaus.
De directie Bedrijfsvoering bestaat uit de afdelingen Informatievoorziening, Finance & Control, Inkoop en het samengestelde team HRM (Personeelszaken), Facilitair & Huisvesting. Elke afdeling heeft eigen resultaatgebieden en doelstellingen ter ondersteuning van het versterkingsproces en de organisatie NCG.
Onder de directie Dienstverlening vallen de afdelingen Juridische en Economische Zaken, Uitvoeringsondersteuning, Opname & Normering en het BewonersContactCentrum.
Juridische & Economische Zaken (JEZ) ziet toe op en adviseert over het handelen van NCG (zowel intern als extern) op juridisch en economisch gebied. Daarnaast is JEZ verantwoordelijk voor het ontwikkelen en leveren van juridische en economische (financiële) producten en diensten. Zoals het behandelen van bezwaren, beroepen, klachten en verzoeken op basis van de Wet Open Overheid.
Medewerkers van Uitvoeringsondersteuning zorgen voor eenduidig beleid en kaders voor het werken binnen NCG. Daarnaast werken ze samen met het Instituut Mijnbouwschade Groningen aan de verdere uitwerking van het gezamenlijk oppakken van versterking en schade. Ook is deze afdeling verantwoordelijk voor het Meerjarenversterkingsplan (MJVP) en voor het oplossen van complexe dossiers.
De afdeling Opname & Normering (O&N) geeft ingenieursbureaus de opdracht opnames en beoordelingen uit te voeren. Eindresultaat van deze afdeling is een beoordelingsrapport dat is gedeeld en besproken met de eigenaar. In dit rapport staat of een gebouw voldoet aan de veiligheidsnorm of niet. Het team O&N controleert de opname en beoordeling op kwaliteit en accepteert uiteindelijk de beoordeling.
Ook het BewonersContactCentrum (BCC) valt onder de directie Uitvoering Centraal. Bewoners kunnen hier terecht met hun vragen.
De directie Versterking Eemsdelta draagt zorg voor alle versterkingsprojecten binnen de gemeente Eemsdelta. Het werkgebied van deze afdeling is onderverdeeld in zes deelgebieden. Nadat is vastgesteld dat een gebouw binnen deze gemeente versterkt moet worden, wordt het overgedragen aan de directie Versterking Eemsdelta.
Medewerkers stellen in overleg met de eigenaar van het gebouw vast welke versterkingsmaatregelen nodig zijn en hoe dit wordt vormgegeven. Samen met eventuele aanvullende wensen (de koppelkansen) van eigenaren en de gemeente, wordt dit vastgelegd in een uitvoeringsplan en een vaststellingsbesluit. Ook zorgen ze voor het aanvragen van de vereiste vergunningen en subsidies.
Vervolgens zien de medewerkers erop toe dat de versterking volgens plan en binnen het beschikbare budget wordt uitgevoerd. Bewonersbegeleiders van deze afdeling begeleiden en ondersteunen eigenaren tijdens het gehele versterkingstraject.
Speciale programma’s
Bij de directie Versterking Eemsdelta is ook een aantal speciale versterkingsprogramma’s en -projecten ondergebracht die het gehele aardbevingsgebied beslaan. Deze programma’s of projecten zijn speciaal vanwege hun onderwerp of wijze van financiering. Het gaat om: batch 1588, de woningcorporaties, Agro, Erfgoed en PRBE (Potentieel Risicovolle Bouw Elementen, denk bijvoorbeeld aan gevaarlijke schoorstenen), MKB, Complexe dossiers en Tijdelijke Huisvesting.
De directie Versterking Stad & Ommeland draagt zorg voor alle versterkingsprojecten binnen de gemeentes Groningen, Midden-Groningen, Het Hogeland en Oldambt. Nadat is vastgesteld dat een gebouw binnen één van deze gemeentes versterkt moet worden, wordt het overgedragen aan de directie Versterking Stad & Ommeland.
Medewerkers stellen in overleg met de eigenaar van het gebouw vast welke versterkingsmaatregelen nodig zijn en hoe dit wordt vormgegeven. Samen met eventuele aanvullende wensen (de koppelkansen) van eigenaren en gemeentes, wordt dit vastgelegd in een uitvoeringsplan en een vaststellingsbesluit. Ook zorgen ze voor het aanvragen van de vereiste vergunningen en subsidies.
Vervolgens zien de medewerkers erop toe dat de versterking volgens plan en binnen het beschikbare budget wordt uitgevoerd. Bewonersbegeleiders van deze afdeling begeleiden en ondersteunen eigenaren tijdens het gehele versterkingstraject.
Speciale programma’s
Bij de directie Versterking Stad & Ommeland is ook een aantal speciale versterkingsprogramma’s en -projecten ondergebracht die het gehele aardbevingsgebied beslaan. Deze programma’s of projecten zijn speciaal vanwege hun onderwerp of wijze van financiering. Het gaat om: Zorg, Scholen, Dorpshuizen, Bedrijfsbureau BI, Agro, Erfgoed , MKB, Complexe dossiers en Heft/Ei en BIEB.
In dit gesprek hebben we het over het salaris, de overige arbeidsvoorwaarden en de startdatum. Als jij je hier in kunt vinden, volgt de belangrijkste stap!
Onze medewerkers vertellen je graag meer over hun werk. Waar liggen de uitdagingen en waren halen ze voldoening uit? Maak alvast kennis en lees hier hun verhalen.
Giovannie Konigferander werkt sinds mei 2020 als bewonersbegeleider. Hij begeleidt bewoners van begin tot eind binnen het proces. 'In dit proces stel je constant de bewoner centraal.'
Buddy
'De faciliteiten waren direct goed geregeld. Mijn laptop, telefoon en dergelijke waren er direct. Ik werd door een buddy ingewerkt. Met deze buddy had ik ook fysieke afspraken. Dat werkte heel erg goed. Het was behoorlijk intensief, want de buddy nam me overal in mee en liet me alles zien. Doordat ik dit zo positief heb ervaren ben ik nu zelf ook buddy. Dit is lastig, want je moet ook kunnen coachen. Daarnaast moet je de systemen en het werk zo goed in de vingers hebben, dat je eigen werk niet stil blijft liggen.'
Bewoner centraal
'Van een telefoonnummer en adres naar een succesvolle inspectie gaan. In dit proces stel je constant de bewoner centraal. Bewoners zitten vaak al lang in het proces. Het is mooi om er dan voor te kunnen zorgen dat een inspectie binnen korte termijn succesvol verloopt. Het geeft veel voldoening om met een bos bloemen en mooie woorden een blijk van waardering te krijgen.'
'Als je een ‘mensenmens’ bent en goed bent in plannen en overzicht houden, dan is dit een prachtige functie.'
Uitdagingen
'Sommige bewoners laten je niet direct toe en sommige bewoners zetten de hakken in het zand. Hierdoor lukt het werk niet altijd direct. Hier moet je bestand tegen zijn. Je moet empathie kunnen tonen en bestand zijn tegen teleurstellingen. Verder heb je een spilfunctie binnen de organisatie. Je moet ervoor zorgen dat je constant mee wordt genomen met alle informatie die vanuit de organisatie komt. Als je niet uitkijkt schuift je rol van belangenbehartiger, naar administratief medewerker. Je moet dan zorgen dat je niet aan de kant wordt gezet. Je verliest dan de grip op het dossier.'
Aanspreekpunt
'Door corona zit je meer aan de telefoon dan vooraf verwacht. Je hebt veel (telefonisch) contact met bewoners, maar ook met inspectiebureaus of collega’s. Voor deze partijen ben je constant het eerste aanspreekpunt. Je bent constant aan het plannen en managen, zodat het hele proces zo efficiënt mogelijk verloopt voor de bewoner.'
Prachtige functie
'Het is een hele diverse functie. Je bent steeds met verschillende taken bezig, maar bent ook steeds met verschillende mensen in gesprek. Als je een ‘mensenmens’ bent en goed bent in plannen en overzicht houden, dan is dit een prachtige functie. Als bewonersbegeleider werk je keihard om bewoners van begin tot eind goed te begeleiden in het hele proces. Er gaat natuurlijk niets boven Groningen. We hebben een prachtige provincie en dat moeten we blijven behouden!'
Mahdi Al Sraiffe werkt sinds april als bouwkundig adviseur bij Nationaal Coördinator Groningen. Komt een woning of ander gebouw in het Groninger aardbevingsgebied in aanmerking voor versterking? Dan beoordeelt hij, samen met zijn collega Ralph van Zon, constructeurs en kostendeskundigen, de versterkingsadviezen hiervan. Die adviezen stellen externe ingenieursbureaus op.
Naast de bouwkundige beoordeling doet Mahdi ook een kwaliteitscontrole van het versterkingsadvies. In de beoordeling moet duidelijk staan wat voor impact de versterkingsmaatregelen op de bewoner hebben. “Dit moet met 3D beelden, plattegronden en doorsnedes worden uitgelegd, niet alleen met tekst en berekeningen. De beoordeling moet voor de bewoner begrijpelijk zijn.”
Gevolgen zo klein mogelijk
De gevolgen op de woning zo klein mogelijk houden, dát is de grootste uitdaging in het werk van Mahdi. “De impact van de versterkingsmaatregelen proberen we zo laag mogelijk te houden. Helaas kan dit niet altijd, want soms moet er veel gebeuren in een woning. Hierin staat de veiligheid van de bewoner altijd voorop.”
'Als de gebruiker gelukkig is in zijn woning, dan heb ik mijn werk goed gedaan.'
Van beoordeling naar versterkingsadvies
Daarna bespreken de bewonersbegeleiders dit advies met de bewoner, aan de keukentafel. “Als er bijvoorbeeld een kopgevel versterkt moet worden, laten we dit met tekeningen zien. We leggen uit wat de gevolgen zijn: wanneer er een portaal in mijn woning komt, wat krijg ik te zien? Kan ik dat wegwerken? Wordt mijn woonkamer hierdoor kleiner?” licht Mahdi helder toe. Gaat de bewoner akkoord, dan kan hij/zij vervolgens bij de afdeling Ontwerp & Realisatie zijn wensen in detail aangeven.
Kwaliteit boven efficiëntie
Samen met externe partijen proberen ze het bouwproces zo snel mogelijk op gang te brengen, maar efficiëntie moet niet ten koste gaan van de kwaliteit. Mahdi geeft aan dat het proces van versterking traag is: “Het bouwproces van ontwerp naar realisatie van een project kan soms jaren duren. Alles moet goed worden uitgedacht, want het moet in één keer goed gaan op de bouw.
Het beste voor de bewoner
De verantwoordelijkheid om te kijken of de ingenieursbureaus de juiste keuzes maken voor de bewoner voelt Mahdi sterk. “Wij kijken of de aanpassingen aan hun woning noodzakelijk zijn, de kwaliteit van wonen moet gelijk blijven of beter worden. Ook probeer ik me altijd dienstbaar op te stellen. Als de gebruiker gelukkig is in zijn woning, dan heb ik mijn werk goed gedaan. Dat maatschappelijk belang vind ik belangrijk.”
Anas werkt sinds februari 2018 als projectleider. Hij begeleidt projecten van begin tot uitvoering. 'Het is een uitdaging een versterking tot uitvoering brengen, waarbij zowel technische als emotionele aspecten vanuit bewoners een rol spelen.'
Werkdag
'Mijn werkdag begint met het checken van mijn inbox en agenda en vaak direct reageren op de mailtjes. Daarna maak ik een actielijst voor de dag en probeer ik deze allemaal op tijd af te ronden. Tussen de acties door vergader ik en voor je het weet is het al lunchtijd. Zo’n half uurtje pauze doet wonderen. En daarna ga ik weer aan de slag. Verder met een projectplan voor een sloop- en nieuwbouwproject of andere projectgerelateerde voorbereidingen.'
Vraagstukken
'Bij deze voorbereidingen moet je denken aan overleggen met een woningcorporatie over de versterkingsadviezen voor hun woningen en hoe deze tot uitvoering te brengen. Wat zijn de opties voor tijdelijke huisvesting? Of bijvoorbeeld overleggen met een zorginstelling met intramurale zorg waarvan het gebouw versterkt moet worden. Hoe gaan we dit doen met zo min mogelijk impact op de cliënten, maar ook zeker met behoud van de gebouwfunctionaliteit? In sommige gevallen betreft het project een bouwkundige versterking, maar soms is het verstandiger om te slopen en nieuwbouw uit te voeren. In sommige gevallen is het zelfs zo dat sloop-nieuwbouw voor de hele straat of zelfs een aantal straten naast elkaar een verstandige optie is. Je werkt hierbij samen met particuliere eigenaren maar ook woningcorporaties, zorginstellingen, gemeenten, ingenieursbureaus en aannemers.'
'Ik haal veel voldoening uit een project met uitdagingen die op voorhand nog geen standaard oplossing hebben.'
Uitdagingen
'Het is een uitdaging een versterking tot uitvoering te brengen, waarbij zowel technische als emotionele aspecten vanuit bewoners een rol spelen. Het kan soms een behoorlijke impact hebben op de bewoners. Het is dus zaak om de bewoners hierin goed te laten begeleiden. Samen met bewonersbegeleiders proberen we zo veel mogelijk rekening te houden met iemand zijn situatie.'
Voldoening
'Ik haal veel voldoening uit een project met uitdagingen die op voorhand nog geen standaard oplossing hebben. Samen met stakeholders overleggen wat de juiste aanpak is en dan met succes uitvoeren geeft mij voldoening.'
Frans werkt sinds april 2021 als projectbeheerser bij Nationaal Coördinator Groningen (NCG). Hij zorgt ervoor dat de versterkingstrajecten bij woningcorporaties goed verlopen.
Versterkingstrajecten bij woningcorporaties
Ongeveer 30% van de woningen die in de versterkingsoperatie van NCG zitten zijn van woningcorporaties. In zijn functie als projectbeheerser zorgt Frans dat het projectteam blijft werken binnen de gemaakte afspraken, om problemen te voorkomen. Zo houdt hij in de gaten of NCG de planning van projecten haalt en binnen het budget blijft. Daarnaast deelt hij versterkingsadviezen met de woningcorporaties en beantwoordt hij vragen over versterkingsadviezen. Hiervoor heeft hij veel contact met collega’s en met de woningcorporaties. Een belangrijke drijfveer van Frans is om mensen in het aardbevingsgebied te helpen.
‘Er liggen nog genoeg kansen om dingen te verbeteren in het proces. Mijn werk draagt eraan bij dat de versterkingsoperatie zo soepel mogelijk verloopt.’
Informatie en regels
Om de voortgang van het programma en de deeltrajecten te kunnen bewaken is het geven van goede informatie belangrijk. Daar ligt volgens Frans een uitdaging als projectbeheerser: ‘NCG werkt nu nog met verschillende lijsten waarmee de voortgang van projecten wordt bijgehouden. Daardoor is er nog wel eens onduidelijkheid over de juiste status en voortgang van projecten. Op dit moment werken we hard aan het verkrijgen van een eenduidig beeld bij alle betrokken partijen. Het streven is dat het werken met verschillende lijsten binnenkort tot het verleden behoort.’
Ook valt er op het gebied van efficiëntie nog winst te behalen. ‘Aan de uitvoering van de versterking zijn natuurlijk regels verbonden, dat is ook goed. Er wordt veel gecontroleerd, waarbij soms meerdere keren in het proces dezelfde controle wordt gedaan. Om onnodige vertraging en irritatie en frustratie bij eigenaren en medewerkers van NCG te voorkomen is voortdurende verbetering van je processen noodzakelijk. Ook ik lever daar een bijdrage aan.’
Meer nieuwe woningen
Voldoening haalt Frans vooral uit het wegwerken van hobbels in het versterkingsproces voor de woningcorporaties. Zo waren de regels in eerste instantie vooral gericht op de versterking van individuele adressen. Dat maakte het voor woningcorporaties lastig om grootschalige sloop- en nieuwbouwprojecten uit te voeren en in te spelen op gebiedsontwikkelingen. ‘Gelukkig komt hier nu verandering in. Volgens de nieuwe regeling keert NCG subsidie uit zodat de woningcorporaties zelf de versterking kunnen uitvoeren. Daardoor wordt het makkelijker om nieuwe huizen te bouwen. Een concreet voorbeeld hiervan is Woongroep Marenland die onlangs subsidie kreeg voor de sloop- en nieuwbouw van 46 woningen in Uithuizen en Middelstum. Ons team heeft een grote bijdrage geleverd om dit mogelijk te maken’, vertelt Frans.
Vacatures bij Nationaal Coördinator Groningen
Om onze versterkingsoperatie verder te uit te voeren, zoeken we continu naar gemotiveerde professionals die het verschil willen maken. Staat jouw droombaan nog niet in ons vacatureoverzicht? Houd dan onze vacaturepagina in de gaten, volg ons op LinkedIn of neem eens contact op met onze HR-adviseurs. Wie weet word jij binnenkort onze nieuwe collega!
Annamarie Sieling, adviseur Werving & Selectie
Aanspreekpunt voor de vacatures met standplaats Groningen
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag
Telefoon: 06 – 40 88 44 48 (ook bereikbaar via WhatsApp)
E-mail: solliciteren@nationaalcoordinatorgroningen.nl
Dominique Lammers, adviseur Werving & Selectie
Aanspreekpunt voor de vacatures in de provincie Groningen
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag en in de oneven weken op vrijdag
Telefoon: 06 – 21 71 55 25 (ook bereikbaar via WhatsApp)
E-mail: solliciteren@nationaalcoordinatorgroningen.nl
Wat bieden wij jou?
Onze organisatie is in ontwikkeling. We vinden het belangrijk dat onze mensen zich ook blijven ontwikkelen. Bij ons heb je veel mogelijkheden om te werken aan jouw persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. Bovendien bieden we je als professional binnen de Rijksoverheid niet alleen een goed salaris, maar ook een uitstekend arbeidsvoorwaardenpakket. Dit pakket kun je deels zelf samenstellen, zodat het perfect aansluit op jouw persoonlijke behoeften. Denk aan:
betaald ouderschapsverlof (onder voorwaarden)
studiemogelijkheden
een vergoeding voor woon-werkverkeer
bijdragen aan een goed ingerichte thuiswerkplek
een extra verlofregeling voor ouderen
ruimte om jouw werk te combineren met zorg- of mantelzorgtaken.
Lees meer over de uitstekende arbeidsvoorwaarden van de Rijksoverheid.
Goede werksfeer
Bij ons werk je op een mooie plek in een van onze kantoren of versterkingspunten met alle voorzieningen die je nodig hebt:
een werklaptop en -telefoon zodat je kunt werken wanneer en waar je wilt
overlegruimtes in verschillende maten
afgeschermde werkplekken om geconcentreerd te kunnen werken of (video)bellen
trainingen om je kennis te verdiepen of verbreden.
Daarnaast kun je met ons meedoen aan de 4 Mijl van Groningen, organiseren we zelf sportevenementen en is er iedere maand een borrel.
Kom eens een bakkie doen!
Ben je op zoek naar een werkomgeving waar je echt het verschil kunt maken? Bij NCG heten we je van harte welkom. Met ruim 900 deskundige en veerkrachtige professionals met een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, is NCG een geweldige werkomgeving voor Young Professionals. Bovendien groei je bij ons niet alleen als professional, maar ook als mens. Kom langs voor een kop koffie en ervaar zelf waarom wij zo’n leuke werkgever zijn!